Odrzucenie reklamacji butów – najczęstsze powody

Strona główna / Porady  / Odrzucenie reklamacji butów – najczęstsze powody
Odrzucenie reklamacji butów

Odrzucenie reklamacji butów – najczęstsze powody

Nic tak nie potrafi popsuć radości ze świeżo zakupionych butów, jak konieczność złożenia reklamacji. Producenci obuwia i dystrybutorzy zapewniają, że proces reklamacyjny to bułka z masłem i niczym nie musisz się przejmować. W praktyce bywa jednak różnie! Przyjrzyjmy się najczęstszym powodom odrzucenia reklamacji obuwia przez producentów.  

Odrzucenie reklamacji a uszkodzenia mechaniczne

Przedmiotem reklamacji nie mogą być uszkodzenia mechaniczne, do których doszło z Twojej winy. Takim uszkodzeniem będzie np. urwany lub pęknięty obcas, który uszkodził się po wpadnięciu między żeberka kratki kanalizacyjnej, czy zdarty czubek buta po bliskim spotkaniu z wysokim krawężnikiem.

Co innego jeżeli do uszkodzenia doszło na skutek wady fabrycznej buta, np. źle wyprofilowanego obcasu lub niedokładnie przyklejonej albo przyszytej podeszwy. Wówczas masz pełne prawo reklamować takie obuwie, a Twoja reklamacja powinna zostać uznana przez sprzedawcę.

Zły stan butów

Nawet jeżeli Twoja reklamacja miałaby duże szanse na pozytywne rozpatrzenie, nic nie wskórasz, gdy buty będą w opłakanym stanie. Szczególnie jeżeli będą przesiąknięte potem lub inną substancją, której odór przyprawi sprzedawcę o mdłości. Ma wówczas pełne prawo odmówić przyjęcia Twojej reklamacji.

Podobnie może postąpić również producent danego obuwia, jeżeli buty były zakupione bezpośrednio u niego. Dlatego przed wizytą w sklepie, czy odesłaniem butów pocztą, warto zadbać o ich wygląd i usunąć zabrudzenia.

Odrzucenie reklamacji a upływ czasu

Niestety, ale możliwość złożenia reklamacji na zakupione buty jest ograniczona czasowo. Zawsze będą to dwa lata od chwili zakupu, a w przypadku zakupów przez internet, dwa lata od dnia otrzymania towaru. Po tym czasie pozostanie nam naprawa uszkodzonych butów u profesjonalnego szewca, na swój koszt. Pamiętaj, że szewc też odpowiada przed konsumentem za nieprawidłowo wykonaną naprawę, ponieważ naprawa powinna być wykonana zgodnie ze sztuką szewską.

Odrzucenie reklamacji butów to poważny problem, ale pamiętaj – nic straconego! Zobacz moją ofertę. 

Zachowaj paragon!

Obecnie część sklepów oferuje karty lojalnościowe, na podstawie których możesz zwrócić lub zareklamować produkt bez konieczności okazywania paragonu. Niemniej jednak warto zachować dowód zakupu, ponieważ w świetle prawa jest on podstawowym dokumentem uprawniającym Cię do złożenia reklamacji. Jednakże reklamację możesz złożyć na podstawie każdego dowodu zakupu – może to być również potwierdzenie płatności kartą.

Jeżeli zatem sklep nie oferuje zwrotów i reklamacji na karty lojalnościowe, nie złożysz skutecznie reklamacji. Wbrew obiegowej opinii, nie musisz zachować oryginalnego opakowania. Przedmiotem reklamacji jest konkretny towar, a nie karton, w który był zapakowany. Dotyczy to nie tylko butów, ale i każdej innej rzeczy. Niemniej, jeżeli kupiłeś daną rzecz przez internet, warto dla własnej wygody zachować pudło, w którym dotarła przesyłka. Zwróć też uwagę na to, czy nie doszło do uszkodzenia butów w transporcie. Jeżeli tak, powiadom o tym sprzedawcę, od którego zamówiłeś towar.

Uważaj na promocje!

Często wyjątkowo niska cena produktu wynika z jakiejś wady lub usterki, która nie przeszkadza w normalnym użytkowaniu. Warto zapoznać się z regulaminem danej promocji, ponieważ może być w nim zapis, że produkty objęte promocją mogą mieć wady fabryczne i nie są w 100% wartościowym towarem, a co za tym idzie, nie masz prawa do reklamacji, co do wskazanej wady. Sprzedawca ma obowiązek w sposób jasny zakomunikować klientowi, że przecena wynika z konkretnej wady fizycznej obuwia jeszcze przed zawarciem umowy sprzedaży.

Rzetelna ocena wady

Pamiętaj, że ocenę konkretnej wady warto zlecić osobie profesjonalnej, jaką jest biegły rzeczoznawca obuwia.