Nic tak nie potrafi popsuć radości ze świeżo zakupionych butów, jak konieczność złożenia reklamacji. Producenci obuwia i dystrybutorzy zapewniają, że proces reklamacyjny to bułka z masłem i niczym nie musisz się przejmować. W praktyce bywa jednak różnie! Przyjrzyjmy się najczęstszym powodom odrzucenia reklamacji obuwia przez producentów.
Odrzucenie reklamacji a uszkodzenia mechaniczne
Przedmiotem reklamacji nie mogą być uszkodzenia mechaniczne, do których doszło z Twojej winy lub w sposób przypadkowy. Do takich uszkodzeń możemy zaliczyć np. urwany lub pęknięty obcas, który uszkodził się po wpadnięciu między żeberka kratki kanalizacyjnej, czy zdarty czubek buta po bliskim spotkaniu z wysokim krawężnikiem. Takie sytuacje reguluje art. 548 Kodeksu Cywilnego, który mówi o tym, że z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzi na kupującego niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy. Natomiast niestety praktyka sprzedawców pokazuje, że jeżeli nie mają pomysłu jak zrzucić winę na konsumenta, to zawsze skorzystają z tego magicznego hasła, jakim jest oczywiście „uszkodzenie mechaniczne”.
Inaczej sprawa wygląda, jeżeli do uszkodzenia mechanicznego doszło na skutek wady fabrycznej buta, np. źle wyprofilowanego obcasa lub niedokładnie przyklejonej albo przyszytej podeszwy. Gdy tak się stanie to masz pełne prawo reklamować takie obuwie. W tym przypadku Twoja reklamacja na podstawie rękojmi powinna zostać uznana przez sprzedawcę.
Zły stan butów
Nawet jeżeli Twoja reklamacja miałaby duże szanse na pozytywne rozpatrzenie, nic nie wskórasz, gdy buty będą w opłakanym stanie. Jest to bardzo ważne, żebyśmy oddawali obuwie do reklamacji, które jest czyste i higieniczne. Jeżeli przyniesiemy do reklamacji buty mokre, zawilgocone, z odchodami to sprzedawca może nie przyjąć takiej reklamacji. Chociaż przepisy nie przewidują takich sytuacji wprost, to w relacjach cywilnych zawsze występuje taka klauzula generalna, która nazywa się „zasady współżycia społecznego”. Nie można oczekiwać od sprzedawcy, czy jego pracowników, że zadbają o czystość i higienę naszych butów, a tym bardziej że będą je suszyć. Dlatego przed wizytą w sklepie, czy odesłaniem butów pocztą, warto zadbać o ich wygląd i usunąć zabrudzenia.
Odrzucenie reklamacji a upływ czasu
Niestety, ale możliwość złożenia reklamacji na zakupione buty jest ograniczona czasowo. Zawsze będą to dwa lata od chwili zakupu, a w przypadku zakupów na odległość, dwa lata od dnia otrzymania towaru. Warto również pamiętać, że na zgłoszenie wady masz rok od jej zauważenia. Jeżeli nie zgłosisz reklamacji w tym czasie, Twoje uprawnienia okażą się nieaktualne. Po tym czasie pozostanie nam naprawa uszkodzonych butów u profesjonalnego szewca, na swój koszt, co nie zawsze jest możliwe. Pamiętaj, że szewc też odpowiada przed konsumentem za nieprawidłowo wykonaną naprawę, ponieważ naprawa powinna być wykonana zgodnie ze sztuką szewską. Tutaj również występują wymagania co do estetyki, dokładności i jakości wykonanej naprawy. Jeżeli szewc po obejrzeniu usterek wie, że np. nie może skutecznie i trwale skleić butów, powinien o tym poinformować konsumenta.
Odrzucenie reklamacji butów to poważny problem, ale pamiętaj – nic straconego! Zobacz moją ofertę.
Zachowaj paragon!
Obecnie część sklepów oferuje karty lojalnościowe lub aplikacje, na podstawie których możesz zwrócić lub zareklamować produkt bez konieczności okazywania paragonu. Niemniej jednak warto zachować dowód zakupu, ponieważ w świetle prawa jest on podstawowym dokumentem uprawniającym Cię do złożenia reklamacji. Pamiętaj, że reklamację możesz złożyć na podstawie każdego dowodu zakupu. Równie dobrze możesz posłużyć się potwierdzeniem płatności kartą. Za dowód zakupu może również zostać wykorzystany świadek, który potwierdzi, że w określonym dniu te właśnie obuwie było zakupione we wskazanym sklepie. Sprzedawcy prowadzą elektroniczną ewidencję sprzedaży i w związku z tym, bez najmniejszego problemu powinni odszukać informacje o transakcji w komputerze.
Jeżeli zatem nie jesteś w stanie udowodnić, że towar został zakupiony u danego sprzedawcy, a sklep nie oferuje zwrotów i reklamacji na karty lojalnościowe, nie złożysz skutecznie reklamacji. Wbrew obiegowej opinii, nie musisz zachować oryginalnego opakowania. Reklamację składamy na konkretny towar, a nie karton, w który był zapakowany. Dotyczy to nie tylko butów, ale i każdej innej rzeczy. Nie mniej, jeżeli kupiłeś towar przez internet, warto dla własnej wygody zachować pudło, w którym dotarła przesyłka. Zwróć też uwagę na to, czy nie doszło do uszkodzenia butów w transporcie. Jeżeli tak, niezwłocznie powiadom o tym przewoźnika i sprzedawcę, od którego zamówiłeś towar.
Uważaj na promocje!
Często wyjątkowo niska cena produktu wynika z jakiejś wady lub usterki, która nie przeszkadza w normalnym użytkowaniu. Czasami promocje mają swój wewnętrzny regulamin, z którym warto się zapoznać. Czasami w takich regulaminach, znajdują się zapisy o tym, że przecena produktów jest związana, z występującymi w nich, wadami fabrycznymi. Dlatego też nie są w 100% wartościowym towarem, a co za tym idzie, nie masz prawa do reklamacji, co do wskazanej wady. Sprzedawca ma obowiązek w sposób jasny zakomunikować klientowi, że przecena wynika z konkretnej wady fizycznej obuwia jeszcze przed zawarciem umowy. Zaniedbanie tego obowiązku przez sprzedawcę spowoduje, że powyższe ograniczenie nie znajdzie zastosowania w przypadku złożenia reklamacji.
Rzeczoznawca obuwia
Pamiętaj, że ocenę konkretnej wady warto zlecić osobie profesjonalnej, jaką jest biegły rzeczoznawca obuwia. Skorzystanie z usług niezależnego rzeczoznawcy pozwoli potwierdzić lub zaprzeczyć naszym racjom. Z merytoryczną i fachową opinią rzeczoznawczą można odstąpić od umowy i wezwać sprzedawcę do zapłaty. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej na temat swojej indywidualnej sprawy to zapraszam do kontaktu. Możesz skorzystać z formularza przypiętego na górze ekranu, lub tego znajdującego się tuż pod spodem.