Składając reklamację adidas, mamy nadzieję, że sprzedawca wykaże się uczciwością, rzetelnością oraz profesjonalnie podejdzie do naszej indywidualnej sprawy. Jest to oczywiste, tym bardziej że sprzedawcy i producenci na każdym kroku zachwalają swoje produkty i zapewniają nas o bardzo wysokiej jakości. Podczas zakupu ekspedienci są mili, zawsze służą radą, pomogą nawet w doborze odpowiedniego rozmiaru. Niejednokrotnie, odpowiadając na nasze specjalistyczne pytania, pochwalą się wyuczoną z broszurek produktowych wiedzą. Zaangażowanie sprzedawców niekiedy jest tak duże, że odpędzenie się od nachalnych pracowników sklepów jest czasami bardzo trudne. Na koniec zaproponują sprzedaż produktów komplementarnych, a współcześnie zakup butów z odpowiednimi, sugerowanymi przed sprzedawcę środkami do konserwacji obuwia jest normą. Natomiast ile z tych wszystkich zapewnień jest prawdą? Co się stanie, kiedy jednak podobno wysokiej jakości buty okażą się wadliwe?
Odmowa reklamacji Adidas
O tym, jak traktowani są konsumenci składający reklamację butów sportowych, dowie się każdy, kto zapragnął być tak bezczelny, że oczekiwał uczciwego podejścia sprzedawcy. Konsumentom zarzuca się wszystko, czasami mam wrażenie, że ci źli konsumenci to takie niechluje psuje, które nawet nie potrafią prawidłowo chodzić. Natomiast najczęściej spotykamy się z absurdalnymi powodami odrzucenia reklamacji, a serwowane przez sprzedawców barwne uzasadnienia zakrawają o obrazę logicznego myślenia.
Natomiast jak to jest, że klientowi zarzuca się:
• złe użytkowanie obuwia – bez wydania instrukcji użytkowania,
• źle dobrany rozmiar butów do stopy – kiedy rozmiar bardzo często jest dobierany w asyście sprzedawcy – ekspedienta,
• wszelkiej maści uszkodzenia mechaniczne – a jakie inne miałyby powstać? Rozprucia, pęknięcia, przetarcia – to wszystko są uszkodzenia mechaniczne, ale czy na pewno wynikają one z zaniedbania konsumenta?,
• zbyt intensywną eksploatację butów – to jak w końcu chodzić w tych butach, czy ktokolwiek to wie? Jeden, dwa, a może trzy dni w tygodniu po jedną, czy dwie godziny dziennie?,
• ostatnio spotkałem się z również z zarzutami, że klient był dosłownie tak chamski, że chodził w butach i… dlatego się rozpadły.
Rozpatrywanie reklamacji Adidas
Każdy, kto uważa, że składając reklamację Adidas to właśnie producent dokona oceny i stwierdzi, czy w butach występują wady. Nic bardziej mylnego, reklamacje najczęściej są rozpatrywane przez pracowników, ekspedientów, którzy tężą umysły na zapleczu sklepu. To by tłumaczyło zakrawające na absurd uzasadnienia odrzucenia reklamacji. Czasami sprzedawca, który chce stworzyć pozory niezależności zatrudnia zewnętrznego rzeczoznawcę. Z nadzieją, że kiedy klient otrzyma odpowiedź rzeczoznawcy to zwyczajnie sobie odpuści. W końcu moje buty oceniał ktoś, kto się zna, prawda? Tylko jak to jest, że niniejszy rzeczoznawca stwierdził, że buty były prane, kiedy nigdy ich nie prałem? Zarzucił mi brak wiązania butów, kiedy codziennie je starannie sznuruje? Wreszcie, kto chodzi w rozwiązanych butach? Mimo wszystko najlepsze uzasadnienia można znaleźć w butach piłkarskich, gdzie piłkarzom zarzuca się, że buty się popsuły, ponieważ grali w piłkę nożną. Przecież to producent, wprowadzając produkt do sprzedaży, oznaczając go jako przeznaczony do gry w piłkę nożną jest zobowiązany do takiego wykonania wyrobu, żeby nadawał się do swojego przeznaczenia. To implikuje szereg obowiązków, w tym ten najważniejszy, wyprodukowanie butów odpowiedniej jakości.
Rynek dóbr konsumpcyjnych
Żyjemy w czasach ciągle postępującej mechanizacji, automatyzacji, a nawet robotyzacji przemysłu. Pomimo to obuwie jest w dalszym ciągu, w znacznej większości wykonywane ręcznie. Oczywiste jest, że błędy i pomyłki są rzeczą ludzką. Duża ilość elementów składowych oraz złożony proces produkcji wyrobów obuwniczych potęguje ryzyko wystąpienia błędu lub zastosowania surowców niskiej jakości. Bez znaczenia jest jakiej marki kupujemy produkt, czy jest to Nike, Adidas, Reebok, Wojas, Badura, Ryłko, Guess, Inuikii, Dr. Martens, Alexander McQueen itd. Znaczna większość procesu wytwarzania butów jest wykonywania ręcznie, szybko i na akord.
Dlaczego buty są zazwyczaj produkowane w krajach Azji
Gdyby produkcja butów mogłaby zostać w znaczącej części zautomatyzowana to producenci zrezygnowaliby z taniej siły roboczej krajów Azji i przenieśliby fabryki do Europy. Tymczasem bardziej opłaca się produkcja z wykorzystaniem taniej siły roboczej i morski transport produktów kontenerowcami. Proszę również zwrócić uwagę, że tacy producenci jak np. adidas zlecają produkcję swoich butów w zewnętrznych fabrykach, u zewnętrznych, lokalnych przedsiębiorców. Oczywiście wyprodukowane w ten sposób obuwie powinno spełniać standardy producenta, zgodnie z podpisana umową. Pomimo wszystko naturą ludzką jest kombinować i tak bardzo często okazuje się, że elementy butów, które nie są widoczne gołym okiem, bywają zastępowane tańszymi zamiennikami. Tak ostatnio było w przypadku reklamacji Nike butów za 2 499 zł, w których podnosek został wykonany z cienkiej laminowanej tektury. Czy w ten sposób spełnia swoje zadanie? Oczywiście, że nie i podejrzewam, że jego zastosowanie nie było zgodne z wolą i założeniami samego producenta.
Postulat racjonalnej gospodarki
Wzrost ochrony prawnej konsumentów koreluje z Unijnym postulatem racjonalnej gospodarki. Otóż ukierunkowanie na niską emisję CO2, redukcję odpadów, dbanie o środowisko bezsprzecznie wymagają ograniczenia produkcji towarów niskiej jakości. Buty w większości są wykonywane z materiałów sztucznych takich jak poliestry, poliamidy, poliuretany, termoplastyczne poliuretany, gumy itd. Są to odpady, które bardzo negatywnie oddziałują na środowisko, a ich utylizacja i recykling jest trudny, bardzo skomplikowany i w efekcie niewystarczający. Oferowanie wyrobów, które nie zniszczą się po kilku miesiącach ogranicza produkcję odpadów przez nasze społeczeństwo i chroni środowisko. Ponadto wiele firm, w tym marka Adidas, podjęło inicjatywę np. odławiania plastiku z den oceanów, ich recykling i następnie wytwarzanie swoich produktów z materiałów odzyskanych. Niniejsze twierdzenia znajdują odwzorowanie w przepisach.
Ustawa Kodeks Cywilny
„Art. 568[1] [Termin przydatności rzeczy do użycia, rękojmia] Jeżeli określony przez sprzedawcę lub producenta termin przydatności rzeczy do użycia kończy się po upływie dwóch lat od dnia wydania rzeczy kupującemu, sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi za wady fizyczne tej rzeczy stwierdzone przed upływem tego terminu. Przepis art. 568 § 6 stosuje się.”
Powyższy przepis stosuje się do zakupów przed 1 stycznia 2023 r. Przeczytaj o rękojmi klikacjąc w poniższy przycisk.
Ustawa o prawach konsumenta
„Art. 43c. 1. Przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy.”
Z powyższego przepisu wprost wynika, że termin przydatności towaru do użycia powinien wynosić co najmniej dwa lata.
Powyższy przepis stosuje się do zakupów przed 1 stycznia 2023 r. Przeczytaj o rękojmi klikacjąc w poniższy przycisk.
Reklamacja adidas – najczęstsze wady
Ten artykuł powstał, żeby przedstawić Państwu najczęstsze wady, które występują w butach adidas. Co ciekawe, jest to producent, u którego występują również wady charakterystyczne dla danego modelu butów np. adidas Daroga lub adidas Superstar. Proszę pamiętać, że duża ilość reklamacji adidas może korelować z popularnością tej marki. Duża ilość wyrobów, nawet jeżeli wadliwość dotyczy 1% z nich, powoduje zwiększoną ilość reklamacji.
Wady w butach piłkarskich Adidas
Najczęściej występującymi wadami w korkach adidas są uszkodzenia laminowanych cholewek, które występują na krawędziach łączenia z podeszwą. Ujawnienie takich wad mogą być związane z różnymi przyczynami. Można do nich zaliczyć przecięcie przez ostre krawędzie podeszew, delaminacja tworzywa od włókienniczej bazy lub zwyczajnie niską jakość wykończenia. Innymi wadami, które można spotkać to oderwania fragmentów podeszew, a nawet uszkodzenia gripu, który producent zastosował na cholewkach po to, żeby zwiększyć kontrolę zawodnika nad piłką. Niestety w tych przypadkach bardzo częstą odmową reklamacji jest… kontakt buta z piłką.
Niska jakość zastosowanych materiałów
Wady tego gatunku zdarzają się w produktach każdego producenta. Surowce włókiennicze również posiadają swoje różne wady, tymczasem te zastosowane powinny być odporne na tarcie suche, tarcie mokre i na rozdzieranie. Najczęstszym uzasadnieniem do odrzucenia reklamacji, według sprzedawców, w zakresie bardzo szybkiego przetarcia zapiętków są: nieprawidłowe sznurowanie butów lub noszenie butów luźno opiętych na stopach.
Nierówne buty – reklamacja adidas
Czasami powodem reklamacji jest sprzedaż nierównych butów. O wadzie dowiadujemy się, kiedy przyjrzymy się butom dopiero w domu lub wtedy, gdy chwilę w nich pochodzimy. Sprzedawcy wtedy najczęściej tłumaczą, że wada była widoczna w chwili zakupu. Być może i tak, aczkolwiek, czy ktoś rozsądny kupiłby krzywe buty?
Inne wady
Do innych wad, które są powodem złożenia reklamacji adidas można zaliczyć przedrasanie cholewek, rozklejenia (bardzo rzadko), odklejenia i zsunięcia wypełnień międzypodszewkowych, rozerwania materiałów, pękanie przelotek itd.
Adidas reklamacja – darmowa konsultacja
Jeżeli Twoja reklamacja została odrzucona i nie wiesz co zrobić dalej to skorzystaj z bezpłatnej konsultacji. Postaram się Ci pomóc. Pamiętaj, że każdy przypadek jest indywidualny i trzeba brać pod uwagę całokształt stanu obuwia oraz wszystkich powstałych w nim uszkodzeń.